Næringslivsorganisasjonen Virke
Denne gang stiftet vi nærmere bekjentskap med Virke, landets nest største næringslivsorganisasjon som organiserer og representerer over 24 000 virksomheter med mer enn 300 000 ansatte i 24 forskjellige bransjeområder. Virke ble grunnlagt i 1990 av handelsorganisasjonene i Norge, da under navnet Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) med mål om å skape en sterk organisasjon som kunne øke innflytelsen til en av de mest verdiskapende næringene i Norge. Etter å ha lyttet til et meget engasjert foredrag av seniorrådgiver Hege Aatangen, kunne vi konstatere at etableringen av Virke var både nyttig og vellykket. Varehandelen er en stor og viktig næring i den norske økonomien. Samlet står handelen for nær 10 prosent av den totale verdiskapningen av varer og tjenester i Fastlands-Norge. Bidraget til bruttonasjonalproduktet var i 2020 på 262 milliarder kroner.Mange av bransjeområdene under Virke-paraplyen opplevde de
to årene med pandemi som en svært krevende tid. Ikke minst endret folk
handlevaner. De handlet mindre klær og sko, droppet feriereiser og handlet
desto mer på nett, selv om undersøkelser viser at et flertall av forbrukerne
stadig foretrekker å handle i fysiske butikker. Kvinner foretrekker i større
grad enn menn å handle på nett. Det samme gjør aldersgruppen under 50 år.
Prognoser for norsk detaljhandel 2021/2022 forteller at
korona-effekten fortsetter, om enn i mindre grad. Det gjelder også for
internasjonale reiser. Dessuten vil høye strømpriser og økende rentenivå virke
dempende på forbruket. For flere bransjer vil også varemangel og
leveringsproblemer, og til dels økte fraktkostnader være en utfordring.
«Med unntak av netthandel og klær og sko hvor vi venter en
sterk vekst fremover, viser våre prognoser enten tilbakegang eller veldig små
positive vekstrater,» sa Aatangen som også nevnte at grensehandelen sikkert vil
ta seg opp utover høsten.
Smitteverntiltak, økende smitte og smittefrykt i
befolkningen har satt sitt preg på handels- og tjenestenæringen.
Bransjeområdene reiseliv, kultur og opplevelse og trening har vært hardest
rammet. I desember opererte virksomhetene på 88 prosent kapasitet sammenlignet
med før pandemien. For kultur og opplevelse var endringene i desember dramatisk
i negativ retning, mens reiseliv har ligget stabilt dårlig siden starten av
pandemien, konstaterte Aatangen og la til at resultatene i Virkes
medlemsundersøkelse for desember bar preg av økonomisk usikkerhet.
Hun kom også inn på nye trender når det gjelder handel. Unge
mennesker vil ikke lenger være endel av bruk- og kast-kulturen. Stadig flere
handler klær med reparasjonsgaranti. Det er blitt viktig å være best på
bærekraft, sa Hege Aatangen i et interessant foredrag.
JT