LOKALAVISENS NYHETSPRIORITERINGER I ET DATAFISERT MEDIALANDSKAP
For en særdeles lydhør forsamling i Moss Rotaryklubb (svært godt fremmøte) holdt assisterende professor ved Oslo Met., Ragnhild Olsen, mandag kveld et meget interessant og engasjerende foredrag om lokalavisenes nyhetsprioriteringer i et datafisert medielandskap. Hennes utgangspunkt var de store endringene i avisenes forretningsmodell som følge av overgangen fra papirbasert til nettbasert nyhetsformidling på 2000-tallet. Hun viste til at aviser tradisjonelt har operert i såkalte tosidige markeder. De selger publikummet sitt til annonsører (reklamemarked), og de selger innholdet sitt til publikum (publikumsmarked). Da avisene begynte å publisere nyheter på nett for alvor utover på 2000-tallet, satset de på å hente inntekter bare i annonsemarkedet, noe som viste seg å være nokså mislykket. Både leser- og annonseinntekter fra papiravisa begynte å falle, inntektene fra nettannonsering tok ikke av og nye aktører som Facebook og Google tok stadig mer av annonsemarkedet, sa Ragnhild Olsen.Hun fortalte om en utfordrende tid for lokalavisene i et
marked der leserne etter hvert har blitt stadig viktigere i avisøkonomien, ikke
minst fordi Norge er «verdensmestere» i brukerbetaling for nyheter på nett. I
den forbindelse er brukerdata viktige for å treffe med innhold som leserne vil
bruke og betale for. Samtidig la hun til at dataene ikke sier noe om hva folk
vil ha i fremtiden. De sier heller ikke noe om hva som motiverer mediebruk og
ikke-bruk. Dataene tjener børsen, men det er mer usikkert om de tjener
katedralen, mente Ragnhild Olsen som også snakket varmt om
lokaljournalistikkens viktige demokratiske roller. Den holder folk informert.
Den fungerer som arena for lokal debatt og den formidler lokal kultur og
identitet, sa hun.