Nytt dobbeltspor gjennom Moss
Denne mandagen tok kommunikasjonssjef Gunhild Bognæs i MossIA ANS (en joint venture mellom Implenia Norge AS og Acciona Construcciòn S.A) oss med på en særdeles informativ og interessant reise gjennom store deler av Bane Nors nye dobbeltspor gjennom Moss, fra Sandbukta i nord til Såstad i syd. MossIA er entreprenør for alt tunnel-arbeid på det nye dobbeltsporet, med unntak av arbeidet i Moss sentrum. Møtet var usedvanlig godt besøkt. Ingen tvil om at dobbeltsporet opptar mossinger flest, og denne mandagskvelden fikk alle som prioriterte Moss Rotaryklubb full valuta for fremmøtet.I alt handler dette om 10 kilometer dobbeltspor fra Sandbukta
til Såstad, et gigantprosjekt som i utgangspunktet skulle vært klart for åpning
i 2024, men som enn så lenge er beregnet ferdig i 2026. Forsinkelsen og de
store kostnadsoverskridelsene skyldes endrede forutsetninger etter nye grunn-
og kvikkleireundersøkelser i traseens sentrumssone.
Mossetunnelen, fra Sandbukta til Moss sentrum er 2,7
kilometer lang, Carlbergtunnelen er 2,3 kilometer. Mens mossinger flest har
vært opptatt av forsinkelsene i Moss sentrum, har MossIA arbeidet dypt under
bakken og snart gjort seg ferdig med begge tunnelene. Mer enn 90 prosent av
Mossetunnelen er utsprengt. Det gjenstår ca. 260 meter mellom Svaebakken og
Kransen nord. Etterarbeidene fra Sandbukta er godt i gang, rømningstunnelen ved
Mossehallen har passert under Riksvei 19, og det gjenstår ca. 17 meter til
gjennomslag.
I november i fjor nådde MossIA «nordenden» av
Carlbergtunnelen. Tidspunkt for gjennomslag ved Kleberget er ennå ikke
fastsatt, men arbeidet er i rute, kunne Gunhild Bognæs fortelle. Det gjenstår fremdeles
mye arbeid med dagsonen ved Carlberg. Her skal det også bygges en veikulvert
under jernbanesporet på Dilling.
Mange har satt spørsmålstegn ved nytteverdien av å bruke så
mange millioner kroner på et dobbeltspor gjennom Moss. Bognæs understreket en
rekke argumenter for prosjektet. Vi får flere togavganger, vi får et mer robust
og fleksibelt tilbud fordi ett spor kan brukes selv om det andre er ute av
drift, vi får en sikrere jernbanestrekning fordi alle trafikkfarlige
planoverganger fjernes, vi får et mer effektivt trafikk-knutepunkt og vi får en
kortere reisetid. Når Follotunnelen forhåpentlig kan gjenåpnes om ikke så
lenge, vil en reisetid på 30 minutter fra Moss til Oslo knytte bo- og
arbeidsmarkeder tettere sammen.
Gunhild Bognæs viste oss en rekke spektakulære fotografier
fra de to tunnelsprengningene gjennom Moss og ikke minst videoopptak med lyd.
Hun anbefalte alle interesserte å benytte seg av åpen besøksdag på Moss Bylab i
Dronningens gate hver siste torsdag i måneden.
Før foredraget minnet Stein om billettsalget til Rotarys
APPLAUS-forestilling mandag 27. mars. Målsetningen
er å selge minst 300 billetter. 50 kroner fra hver billett går til
Rotary-stipend.
Ivrig diskusjon før foredraget mellom programkomiteens leder Dag, foredragsholder Gunhild og president Lars
Spennende bilder fra tunnel-arbeidet