Web
Analytics Made Easy - StatCounter

EL-flyets fremtid og utvikling I Norge

Presidenten åpnet som vanlig møtet med å tenne lys for fred og vennskap.

Det var meldt 3 forfall.  2 ble gratulert med fødselsdagen.
Mailen som gjaldt opprettelsen av en vise sekretær ble referert 

Neste møte (om komiteene) vil starte kl. 19:00 

Lars Jegleim foreslo at vinterens konserttur skulle foregå til Folketeatret i Oslo for ¨å se og høre «Mamma Mia». Han antydet at kostnadene ville bli ganske stor, men også at vi måtte bestemme oss fort. Er det interesse må vi bestemme oss førstkommende mandag

 3-minutter var ved Per Ivar Clementsen som tok opp bl.a. problemer med alderdommen og ikke minst de eldres utfordringer i datasamfunnet, men også de store mulighetene. 

Ordet ble så gitt til kveldens hovedperson: Einar Bjørnebekk som også er tidligere medlem i Moss Rotary. Emne: El-flyets fremtid og utvikling i Norge: Han presenterte seg selv som flymekaniker med lang og avvekslende fartstid med ansettelse i Luftforsvaret, SAS og andre steder.

Han trakk sin korte historiske gjennomgang helt tilbake til Frankrike i 1883 da et luftskip ble drevet av en elektrisk motor.

Det første egentlige El-flyet (småfly) skrivet seg fra 2018. Produksjonen foregikk i Slovenia, et land som ligger langt framme i slik produksjon. Bjørnebekk fløy dette flyet svært mye, og var teknikker på flyet. Dette flyet havarerte dessverre.

Det første sertifiserte El-fly i verden er helt nytt. Dette flyet kan fly i 1 time og 10 min. Lades med 20 KW på 1 time, og er meget avansert.

Bjørnebekk gjennomgikk detalj flyets konstruksjon med batterier, størrelser og hvordan ting virker. Hvor stor kapasiteten er og hvor sterke batteriene er. Noen faremomenter ble også omtalt, f.eks. ved brann. Det som nå brukes er Litium-batterier. Det arbeides med «All-solid-state-battery». Disse nye batteriene er nok fremtidens batterier, men er foreløpig til utprøving. De er ganske dyre. De er ikke brannfarlige.

Fremtiden ser veldig spennende ut. Mye utredes og det er et stort spørsmål om hva som kommer, og når. Under pandemien har ingeniører jobbet hardt for å kunne presentere gode løsninger. Det har bl.a. blitt presentert et 9 seters fly som f.eks. Widerøe her i Norge har fattet interesse for og mener at dette kan være i mulig bruk i 2028. Det som kan forsinke det hele er en langvarig sertifiseringsprosess.

Det som det bl.a. ble stilt spørsmål om fra tilhørerne var hybrid-fly. Her kan det være snakk om fly med plass til opp mot 50 personer og  reiser over lengre distanser. Dette er altså fly hvor fremdriften er en kombinasjon av «vanlig» motor og el-motor.  Når dette kan realiseres må vi helt fram til f.eks. 2040.


 
Julemøte

16. desember 2025

Julemøte

med 2 nye medlemmer og faddere

Dagens trusselbilde

11. desember 2025

Dagens trusselbilde

v/PST sjef Beate Gangås

Årets bøker

5. desember 2025

Årets bøker

v/ Sjefredaktør Cathrine Bakke Bolin i Gyldendal Norsk Forlag

Årsmøte

5. desember 2025

Årsmøte

Med president Lars Erik som stødig møteleder, og sekretær Per

Besøk: Hovedkontoret til Sparebank1 Østfold og Akershus

12. november 2025

Besøk: Hovedkontoret til Sparebank1 Østfold og Akershus

v/finanssjef Henry Tvete

Emballasje-utfordringer for sjømatindustrien

5. november 2025

Emballasje-utfordringer for sjømatindustrien

v/ Jørgen Lindeman

Fiskeørnene på Rauer

31. oktober 2025

Fiskeørnene på Rauer

v/ Rune Aae

Brunvoll -en ung og fremtidsrettet familieeid 113 åring

24. oktober 2025

Brunvoll -en ung og fremtidsrettet familieeid 113 åring

v/Arthur Brunvoll, Brunvoll AS